Talán sosem volt még olyan fontos odafigyelni az egészségünkre, mint az elmúlt évben. A járvány olyan területekre irányította az utóbbi időszakban a figyelmünket, amelyek figyelmeztetéseit sokáig hajlamosak voltunk figyelmen kívül hagyni. Ilyen az egészségtudatosság, a táplálkozás, az egészségügyi problémák. Egyre több tudatosságot érdemes belevinni a gyógyszerszedési szokásainkba is, hogy minél eredményesebben és gyorsabban gyógyuljunk. Dr. Jauernik Judit gyógyszerész-gyógyszertárvezetőtől kaptunk segítséget pl. abban, hogy hogyan jegyezhetjük meg gyógyszereink nevét, és egyáltalán miért fontos köztük eligazodni.
SIG: Hogyan változott meg a gyógyszertári élet tavaly március óta?
JJ: Nagyon gyorsan történtek az események. Márciustól pillanatok alatt hiánycikké vált több termék, amelyekről beszéltek a médiában, mint pl. a maszk vagy a fertőtlenítő. Nekünk is gyorsan kellett reagálni. Fel kellett mérni, hogy hogyan tudjuk továbbra is biztosítani a folyamatos gyógyszerellátást.
Eljött egy olyan pillanat, amikor egy havi gyógyszeradagban maximálni kellett a kiadható gyógyszerek darabszámát, hogy jusson mindenkinek. A munkatársak és a beszállítók is erőn felül dolgoztak, gyorsan bele kellett tanulni az új feltételekbe, de pár hét alatt helyre állt minden.
SIG: Ebben a helyzetben bizonyára adódtak embert próbáló helyzetek is.
JJ: A kezdeti félelem érezhető volt mindenkin. Mi is maszkban, arcpajzsban és kesztyűben dolgoztunk, eleinte mi sem igazán éreztük magunkat biztonságban. Aztán egy vasárnap alatt felhúztak a pult elé egy üvegfalat. Az új higiéniai előírásoknak megfelelően pedig megszüntettünk minden szabadon lévő tárgyat, vizeskancsót, vényaláírót, tollakat. Ezeknek köszönhetően érezhetően javult az emberek biztonságérzete.
Mára a maszkot annyira megszoktuk, hogy szinte meztelennek érezzük magunkat nélküle.
SIG: Hogyan változott a kommunikáció? Hiszen minden mondatotoknak súlya a kiadott gyógyszerrel kapcsolatban…
JJ: Azt éreztem, hogy értik az emberek, hogy ebben a helyzetben egymásra vagyunk utalva. Nekik segítségre van szükségük, mi pedig ezt megadhatjuk.
Ezért elkezdtünk összedolgozni: a kommunikáció a páciensekkel áttevődött a szemre, megjelent a kacsintás, többet gesztikulálunk, vagy írunk kis papírokra tanácsokat, segítő megjegyzéseket.
A fal és a maszk miatt nem lehetünk biztosak abban, hogy a beteg jól hallott mindent, ezért mindent igyekszünk részletesen ráírni a dobozra. Eddig mindenki jól vette az akadályt.
SIG: Jól érzem, hogy egy kis szemléletformálást is igyekeztek belevinni a gyógyszerkiadásba a járvány óta?
JJ: Ez eddig is jellemző volt nálunk. Eleve van egy olyan attitűd, hogy mindent megoldunk. Minden apró infónak utána megyünk, mindent kért terméket felkutatunk, ha éppen nem elérhető. Ha pedig a termék megérkezik, telefonon vagy e-mailben értesítjük a pácienst, hogy ne jöjjön be feleslegesen. Érthető módon mindenki a lehető legrövidebb ideig akar a gyógyszertárban tartózkodni.
SIG: Ismerik-e az emberek, hogy egyáltalán milyen gyógyszereket szednek?
JJ: Nagyon kevesen tudják, hogy mit szednek valójában. Sokan még a saját gyógyszereik nevét sem tudják. Ha odajön valaki, hogy a reggeli gyógyszerét szedné kiváltani, azzal nehéz dolgunk van. Általában azért ezeket az eseteket is megoldjuk.
A gyógyszer neve mellett azt is tudni kellene az embereknek, hogy mit mire szednek, mennyit és hogyan, mert ez nagyon fontos. Pl. ha valaki együtt szedi az antibiotikumot a probiotikummal, a vízhajtót a K vitaminnal az nem jó, mert ezek egymás hatását oltják ki. Van olyan multivitamin, amit nem lehet a magas vérnyomással küzdőknek szedni, mert van benne gingko biloba. Vagy a vérhígítót szedőknek nem tanácsos olyan vitamint szedni, ami K vitamint tartalmaz. Az orbáncfű sem szedhető együtt sok mindennel, mert módosíthatja a gyógyszerek felszívódását.
A jól beállított gyógyszerekbe egy klimax tüneteket ellensúlyozó étrend- kiegészítő is beleszólhat.
SIG: Mi lehet erre a megoldás?
JJ: Szerintem a megoldás kulcsa a kommunikáció. Egyszerűen merni kell kérdezni. A gyógyszertár az utolsó hely, ahol még kiderülhet valami gyógyszerezési hiba. Annyian tartózkodhatnak a gyógyszertárban, ahány kassza működik, így intimebb a hangulat, hiszen nem áll hosszú sor a páciens mögött. Lehetőség van több kérdésre, részletesebb tájékoztatásra.
Sokaknál vannak érdekes megoldások arra, hogy ne felejtsék el a gyógyszereik nevét. A kedvenc okos megoldásom a kulcskarikára felfűzött doboztetők, amiken pontosan megvannak a milligrammok és elnevezések is.
Ha ez a betegnél van, a gyógyszerész is egyben látja, mit szed a páciens.
SIG: Milyen hibákat követnek el az emberek, amikor gyógyulni szeretnének?
JJ: A magyar társadalom egészségértése alacsony. Nagyon sok mindent olvasnak az emberek az interneten, hallják a szomszédtól, hogy mi mire jó. Azonban ami a szomszédnak jó, nem biztos, hogy nekik is.
Sokan az internetről rendelnek pl. olyan étrend-kiegészítőket, amelyek nem mentek át az OGYÉI engedélyeztetésén. Amelyeket viszont gyógyszertárban árulnak, azok igen. Ez a minőségbiztosítás nem elhanyagolható, ha hatékonyan szeretnénk gyógyulni. Érdemes például figyelni egy a Semmelweis Egyetem által kezdeményezett programra is, 5xM néven futó programjára, amely segít felhívni a figyelmet gyógyszereink ismeretének fontosságára. Mi is igyekeztünk olyan fogásokat bevezetni, mint pl. kap egy matricát vagy más apróságot, aki fel tudja sorolni a gyógyszerei nevét.
Arra is van lehetőség, ha valaki kéri, hogy a gyógyszertárban kinyomtassuk a vényeket, az adagolást, a gyógyszerek nevét. Fontos azt is tudni, hogy nyomon követhetjük a leleteinket és véreredményeinket az ügyfélkapunkon is.
SIG: A médiának a gyógyszer-fogyasztási szokások alakításában – most járvány idején talán – még nagyobb szerep jut. Mit tapasztalsz ezen a téren?
JJ: Amikor a médiában hirdetnek egy terméket, az a készítménynek egy szelete, amivel az eladható. Amit a reklámban állítanak az a gyógyszerről való tudnivalóknak csak egy része. A járvány miatt sok reklám pl. felkapta a vírust megelőző sprayket. Ezekről is tudni kell, hogy milyen feltételek mellett használhatók biztonságosan. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ezek nem csodaszerek, továbbra is oda kell figyelni az eddig is alkalmazott higiéniai óvintézkedésekre. A vírusok elleni védekezés leghatékonyabb módja pedig a védőoltás…
Úgy gondolom, hogy aki fél, annak meg mindent meg kell adni, hogy az általa elvárt biztonságban érezze magát. Ugyanakkor érdemes a gyógyszertárban tudakozódni a reális tényekről, megkérdezni mennyi értelme és kockázata van az adott terméknek a szakemberek szerint.
Igyekszünk reális képet festeni minden termékről. A gyógyszertár az a hely, ahol az orvos terhelése nélkül is sokszor tudnak segíteni.